Australien

Vill inte skriva det men idag ar det varan sista dag har i kara Australien. Oj, vad kul vi har haft det under varan resa upp genom ostkusten och har manga lander att besoka nu efter alla fina vanner vi har traffat. Har manga galna och roliga minnen fram den har resan som Byron Bay dar vi for forsta gangen traffade vara fina vanner Camilla och Sofia, Cheeky Monkey's dar vi dansade manga natter in i sena timmen, alla fina dagar pa stranden, solnedgangen i Rainbow Beach, alla goda maltider och ackliga maltider vi har lagat under resans gang, surfing, Fraser Island med varat underbara gang, Harvey Bay med fraser family, alla natter under stjarnorna, alla vara bussturer med Grey Hound, Whitsunday's, Mission Beach och Cairns med Martin och Cindy, alla random meningar som vi har klackt ur oss under ersans gang, svettiga utekvallar, Jennys Chines- slap, alla live spelningar vi lyssnat pa, krokoduck och krokoshark, picnic, fodelsedags firande, skydiving, "neinneinnein", svullo kvallen med oandligt mycket pizza, alla forsok lara andra att saga sjosjuka och maaaaangder av fler minnen och fler kommer det defenitivt bli for nu fortsatter vara aventyrer i NZ med J&S!

Cheeers

image description

Happy birthday

Stort grattis till min fina van och reskompis som fyller 20 ar idag.
Kan inte ha en battre reskopis ska ni veta, aldrig nagra beskymmer ihop och skrattar det gor vi i mangder. Alltid lika roligt att vara med dig varje dag, du ar en riktig parla!

"Ja ma du leva ut i hundrade ar"

Up up and away

Flyget var inte installt igar som tur var sa nu ar vi i Brisbane och har njutit av vad dagen har haft att erbjuda. Gatt runt i staden och turistat lite, lagat pasta med ost och ketchup, sag aven en sak vi har saknat valdigt lange nu namligen sushi rullar sa det far det bli imorgon. Testade aven pa nagra klubbor man skulle bli glad och fa energi utav, vet inte sakert om de funklade men goda var dem iallafall. Kvallen avslutades med lite film och tidig sang gang sletna efter allt hall igang de senatse dagarna.

Byebye

Varan extra dag i Cairns pga av det installda flyget, spenderade vi med vara underbara vanner Martin och Cindy. Gick till ett jatte mysigt fik och vandrade runt i Cairns shopping center, dar vi fick med oss lite fina saker tillbaka till hostlet. Trakigt nog anda sa var det varan allra sista dag med M&C, vilket resulterade i ett antal tarar och farval kramar pa kvallen da de skulle ta flyget mitt i natten och vi morgonen dar pa. Men vi vet redan nu att vi kommer latt traffas igen, redan planer in i framtiden..

Birthday girls

Igar var det ingen vanlig dag for igar var det Sofie (en av de svenska tjejerna vi traffat flertal ggr under resan) och Jennys pre- birthday. Kvallen borjade med BBQ nere vid lagunen med ett harligt gang. Dar satt vi och mumsade och inte nog med BBQ sa blev det tarta ocksa som jag och Cindy smog ivag och kopte med riktiga fodelsedags ljus. Blev aven lite ansiktmalningar och utstyrsel for fodelsedags barnen, tyckte vi passade till varan fina lilla prinsesstarta.
Kvallen bjod sedan pa utgang i Cairns in i sena timmen.

Do it again

Nu har vi spenderat ngr dagar i Cairns och staden levererar! Skulle varit varan sista dag idag men varat flyg blev installt idag vilket inte gor oss sa mycket stannar garna en natt till. Sa vi aker imorgon istallet ner till Brisbane dar vi stannar tva dagar for att sedan flyga over till NZ dar nya aventyr vantar.

Varat hostel ar kanon kanns mer som ett hotell, rent och snyggt med fem vaningar, balkong (lyx), free meal pa kvallen (lyx), nattklubb (gjort manga dans-moves dar) och stoor pool (lyx). Sa vi trivs som fisken i vattnet och njuter for fullt av vara sista dagar i Aussie.

Under dagarna har vi hangt vid lagunen, poolen, kollat butiker, skakat rumpan pa nattklubben och varit pa utflykt. Bokade en trip och akte ut och snorklade en dag, var sa haftigt dock blev vi alla lite sjosjuka men ingen behovde hamna med huvudet i toan som tur va. Jenny testade pa att dyka ocksa vilket verkar vara sa haftigt och jag vet att hon tyckte det med. Blir mer dykning i Asien for oss bada for sure!

Lata dagar

Forutom att hoppa ut fran ett plan sa bjod Mission Beach pa tva lata dagar kollade lite filmer pa kvallarna hangde vid poolen, plockade kokosnotter pa stranden, lagade god middag och bast av allt bakade appelkaka. MUMS vad det var gott, ngt jag verkligen ser framemot att ata mkt av nar jag kommer hem!

Martin och Cindy, vara tva vanner fran Fraser-gruppen kommer vi nu ta folje med upp till Cairns. Sa himla kul att vi kunde fortsatta ihop verkligen saknat dem, riktiga parlor dem tva har sa kul ihop!

Whitsunday's

Whitsunday's var helt otrolig! Sa himla harlig upplevelse att bo pa en bat och aka runt i varldens storsta barriarrev nagra dagar med harligt folk, forutom kaptenen han va en kontig manniska han. Men kul hade vi andra, varan bat hette Avatar och var en trippelmaran om man kallar det sa. Stabil var den och det var ganska skont for Jenny blir latt lite snurrig i huvudet men vi klarade oss bra och hade det kanon. Det basta av allt var att man kunde sova utomhus under stjarnorna, vilket vi sa klart gjorde. Eller jag gick in under bada natterna da jag fros och hade en harlig forskylning, jadrans AC sager jag bara! Under resans gang fick vi besoka en jatte fin strand, se aborignal malningar och sa klart snorkla vilket var sa kul att gora, dock lite laskigt for vi fick hoppa i fran baten och simma kanske 50m eller nagot tills vi kom till "snorkelstallet". Haj tankarna kom smygande fram men kaptenen sa att det inte var nagon risk sa det var bara att simma pa, om man nu ville lita pa han. Om ni undrar varfor vi hade sadana snygga drakter pa oss sa var det for att skydda oss mot snalla Jellyfishen, ett stick sa far man hoppas pa att helikoptern till sjukhuset ar pa plats snabbt. Men som tur var blev ingen stucken eller jo en tjej men troligtvis var det en vanlig magnet, pju.

Going back to the stars

Hej finingar!

Gor ett snabbt litet inlagg har nu ska strax bege oss med bussen upp till Cairns. Borjar kannas nu att det narmar sig sitt slut har i Australien, bara en vecka kvar vilket kanns helt sjukt. Tiden bara rusar forbi och man borjar kanna sig mer och mer hemma har, sa hemlangtan ar laaaaangt ifran. Men an ska jag inte behova saga hejda till det har harliga landet, fortfarande en vecka kvar vilket jag ska njuta av till max!

Mer uppdatering kommer om Whitsunday's och sa klart skydivingen jag och Jenny gjorde igar! Skit vad det var haftigt den kanslan att falla fritt fran himlen kommer jag aldrig glomma. Men det blir inte vart sista fallande fritt upplevelse, har bungyjumpen kvar i NZ att se fram emot ocksa, can't wait!

Hors snart igen nar jag har battre internet och kan ladda upp lite bilder.

Back to reality

Gårdagen bjöd på surfing för oss båda, var verkligen hur kul som helst! Tråkigt nog hon som tog bilderna var skitdålig, kunde blivit hur bra bilder som helst men nej. Men får se vi planera på att surfa idag med nu på förmiddagen, perfekt väder. Annars bjöd gårdagen på lite strandhäng och en "romantisk" nudelmiddag, trots allt alla hjärtans dag igår.

Så idag blir det antagligen surf och chill för ikv blir det nattbussen upp till Airlie beach. Där ska vi åka ut till with sundays, så ska bo på en båt 2 nätter vilket ska bli så häftigt!

Berättar mer om resan när vi ses här igen här :)

Hangover

Dagen efter utgangen i Harvey Bay var vi alla slitna. Sa vi at frukost ihop och passade pa att umgas sa mycket som mojligt innan vi nu skulle splittras vilket inte alls var kul att gora. Verkligen ett gang underbara manniksor som jag och Jenny har traffat och manniksor vi verkligen vill traffa igen. Forhoppningsvis kommer vi mota upp Cindy och Martin langre upp mot Cairns, haller tummarna for det. Sa forst akte Christian ivag for att hinna med sin buss och darefter forsvann Lena med, darefter var det bara jag Jenny Cindy och Martin kvar. Trottheten satt kvar sa vi passade pa att anvanda bio-rummet, blev Avatar och sedan lite hangde vid poolen och en mumsig middag.

Sa idag ar det sista dagen i Harvey Bay, trakigt nog.
Ska aka upp med bussen nu kl tva till Agnes Water som tar nagra timmar, dar stannar vi nog bara en till tva natter da vi ligger lite efter i planeringen pga av att vi bestamde oss for att stanna har langre. Vilket det verkligen var vart!

Hoppas ni har det bra dar hemma allihopa!

Family Fraser

Innan vi akte till Fraser bokade vi tva extra natter till pa Flashpackers, lyx hostlet.
Men vi blev inte ensama utan pa kvallen efter all pizza ville vi inte splitras dagen efter sa vi alla i varan lilla grupp bestamnde oss for att alla ta en natt till ihop och festa till det. Som sa snallt ocksa av hostelmannen har sa fick vi samma rum allihopa, sa vi hangde lite pa stranden lite vid poolen och sedan slog vi till med en tacokvall ocksa.
Det var det basta pa lange, inte atit tacos sedan jag akte fran Sverige. Dar efter blev det party i Harvey Bay natten lang som avslutades med ett nattdopp i poolen.

Fraser - the world's largest sand island

Fraser ligger verkligen pa min toplista nu, haft grymt kul ute pa on!
Borjade med att vi fick traffa varan grupp och bli indelade i mindre grupper som vi skulle aka med i samma bil under resan. Darefter fick vi aka och handla pa kvallen med varan lilla grupp vad vi ville ha med oss ut pa on, vilket inte var det lattasteSedan var det bara att packa och ta en ordentlig dusch for det skulle man inte komma inarheten av pa nagra dagar.

Sa pa onsdagen ringde klockan vid 5:30 pa morgonen da vi skulle hinna med baten ut till Fraser. Varan lilla grupp packade in i bilen och sedan bar det av med fyra fullastade Jeepar. Batresan gick bra tog endast ca 40 min ut till on och sedan startade aventyret, bokstavligen. For det forsta vi gjorde nar vi kom fram var att krascha in i en sandyna i vagkanten, haha. Glad pa ett satt att jag slapp kora da det inte var de lattaste vagarna pa on da man antingen korde i djupa sandspar i djungeln eller vid stranden dar man fick se upp for vagor och annat levande. Men Christian gjorde ett bra jobb da han var den enda som var gamal nog att fa kora har i Australien. Harlig upplevelde nar man korde pa stranden som kandes oandlig, kunde inte se nagot slut. Men varat forsta stop blev vid en sjo som lag mitt inne i djungeln, sa var en 40 min promenad dit vilket var sa vart det nar man kom fram. Dar stannade vi i nagra timmar och bara simmade omkring och hade kul for man kunde kanppt ga upp da super stora typ som hastflugor hemma kom och attackerade an. Sedan bar det av langst stranden och fram till varan campingplats dar vi skulle spendera tva natter. Vi var rejalt hungriga efter allt badande sa varan lilla grupp satte igang att laga mat pa en gang, blev pasta med tomatsas med korv. Kvallen bestod annars av solnedgan, gitarr spelande, nagra glas vin och massa skont prat.

Dag tva blev det tidig uppstigning men gjorde inget for kroppen varkte sa var skont att ga upp. Sov endast pa tunna underlag och hade sin troja som kudde, riktig camping, haha. Efter en stadig frukost begav vi oss i vag langs stranden 10 mil norr dar vi stoppade och badade i champagne poolarna, lyxigt det later men det var som en mur av sten som formade sma poolar langs stranden. Da man inte fick bada i havet pga av hajar och farliga magneter sa var det har den enda sakra plasten att bada i havet vilket passade oss utmarkt da jag garna inte vill stota pa en haj. Lunch blev det ocksa dar och en Lollipop till efterratt, var grupp hade det som liten tardion till slut att ta en Lollipop efter maten, nyttigt ;) Nagon timme efter det akte vi en lite stracka for att komma till en utskiks plats dar man fick vandra upp for att komma till en klippa som man kunde se ut over fraser och havet. Dar tog vi massor av bilder, varan kamera hade dott sa stackars Christian fick inte se mkt av sin mobil den dagen da vi tog den som kamera. Dagens bilfard avslutades vid en vattenkalla, det vattnet kan man kalla rent! Kom direkt fran berget och gick som en liten flod ner till havet, om man gick upp en bit langs floden sa kunde man aka tillbaka med den till havet. Vilket vi gjorde eller inte jag, jag gick var inte sa djupt da vattnet var ISKALLT.
Va skont att lagga sig i ett av vattenhalen som hade blivit uppvarmda av solen efter det. Dar satte sig jag Jenny och Cindy och njot ett tag och at lite kex. Dagen avslutades sedan vid camping med BBQ, massa roligehter och fick aven se en livs levande Dingo tva meter ifran mig.

Dag tre och andra natten i campingen vilket blev betydligt battre, hade kommit pa knepen for att inte fa kramp under natten eller att en arm el tva somnar. Det har var nu sista dagen pa Fraser vilket var valdigt trakigt for man blev valdigt tajta under resans gang trots att det inte var manga dagar. Men efter att ha packat ihop allt, diskat, tomt talten m.m. sa akte vi ivag till Fraser enda stad tror jag eller stad, by rattare sagt. Dar vi satt pa ett av deras caffe och tog en kaffe eller vad man nu ville ha. For mig blev det donut med chokladkram och strossel, den ni! Efter ett tag nar alla var lagom svettiga efter att sitta ute i solen begav vi oss ivag for varat sista stop pa den har resan, Lake Mac Keensey. Helt klarbla sjo med sa fin sand att om man ville sa kunde man tvatta sina smycken i den, slipa bort repor pa sin klocka, tvatta sitt har bland annat. Testade att tvatta mina smycken vilket verkligen fungerade sa ni skiner mina orhangen igen, dock kanske det inte var den basta iden att tvatta haret med sanden men vart ett forsok, haha. Efter mycket simande och lite roliga undervattens bilder (hoppas jag kan fa tag pa de) sa blev det lunch-time och rally genom Frasers djungel pavag tillbaka till baten dar vi anlande.

Var hemma igen vid fyra tiden vid hoslet dar vi alla hade en fri natt kvar att anvanda, sa vi bestamde oss for att bestalla hem pizza och ha lite kul den kvallen. Blev inte lite pizza da det var ett erbjudande for 10 dollar var fick man sa mkt pizza man kunde ata, efter att man smalt i sig ett x antal pizza bitar sa satt man och skipade efter anadan, haha.

Sa en sammanfattning av resan till fraser sa for den fem utav fem toast!

Flashpackers

Nu sitter jag och Jenny och pausar fran solen, sa varmt! Varit nere vid stranden i formiddags och hangt lite med en nederlandsk kille som ska gora samma trip som oss imon till Fraser, vilket ska bli sa grymt! Sa strax ska vi bege oss till ett annat hostel dar vi ar bokade, lite synd hade garna bott kvar men vi har redan bokat in tva extra natter har pa detta hostlet efter vi kommer tillbaka fran Fraiser. Man far ta tillvara pa sadana har stallen!
Sa nu hors vi inte pa nagra dagar for dar ute ar det camping som galler, spannande!

Paradise

Igar kvall kom vi fram till Harvey Bay efter tva timmars bussfard med varat trogna bussbolag, Grey Hound.
Vi kunde inte bli mer an glada nar vi bokat ett hostel pa chans och drog hem vinstlotten. Helt nybyggt hostel med frashaste koket och som backpackers ar det har rena lyxen med att inte behova branna sina fingarar pa gasolspisar. Inte nog med sa blev vi uppgarderade till ett battre rum och sa bjods det pa ostbricka och vin kvallen i ara som hostlet stod for.

Rainbow

Har ar lite bilder fran Fraiser, hade det kanon dar med fina dagar pa stranden och live musik med lite biljard lirande pa kvallarna med Sofie & Camilla. Man borjar marka att man kommer langre upp nu da mycket kryp och konstiga djur borjar dyka upp. Inte sa kul nar vi horde en dag att det hade varit en brunorm utanfor varat rum en morgon, men som tur var behovde vi inte stota pa den! Nu borjar aven vattnet bli mycket finare i havet, det ska egentligen vara klarblatt men efter allt regn sa har oversvamningar fort med mycket jord och skit men nu sa borjar det bli fint igen. Gillar vi!

Kul att ni kommenterar har pa bloggen, uppskattas verkligen :)

Bush Walk

Lordagen bjod pa en "Bush Walk" i Rainbow Beach med en grupp fran hostlet. Sa efter en kort runda in i skogen kom vi till ett enormt sandfallt. At ena hallet kunde man blicka ut over Indiska Oceanen och at andra hallet strackte sig Australiens djungel ut. Sa dar var vi och njot av utsikten och kollade in kvallens solnedgang, riktigt fint! Darefter nar vi kom tillbaka gjorde jag och Jenny pannbiffarmed potatismos, husmanskost i all ara sager vi bara!

image description

The move

Innan vi akte fran Noosa i fredags tog vi oss en tur i deras National Park, blev dock ingen langvarig tur da vi var lite sletna efter kalasandet dagen innan. Kande att det var dax att ta en svang om och speciellt nar vi traffade vara svenska vanner igen. Sa det blev lite hang pa en bar precis vid hostlet sedan akte vi ner till centrum dar de hade ett utestalle, inte sa manga ute en torsdag men kul hade vi anda!

At the Zoo

Kan beratta av vi var pa Steve Irwins Zoo i mandags, krokodil jagaren. Tog bussen fran Mooloolaba sedan spenderade vi hela dagen inne pa zoo och kollade pa massa roliga djur. Skoj! Kollade aven lite shower med krokodiler och tigrar, gick omkring bland kangarus och sag massor av andra djur bl.a koalor, zebror, noshorningar, giraffer. Vi hoppas dock att vi slipper stota pa vissa av de har djuren ute i det vilda men koalor ser vi garna fler ut av. Sa lama djur men sa himla sota! Tankte aka ut till en o lite langre upp, Magnetic Island, eller som vissa kallar den Koala on da ni nog forstar att hela on ar smockad med koalor. Sa det kan bli spannande...

SUNSHINE

Dax for lite uppdateringar nu kanske?

Harliga dagar pa stranden har vi haft nu den har veckan. ANTLIGEN! Sa dar har vi hangt for det mesta och inte nog med strand sa har jag nu forsokt tamja bradan. Blev en timmes surf sen gav jag upp, men dumt den som ger sig far bli surf nagra ganger till. Jenny surfade pa lite langre an jag och dar gar det framat, duktig hon ar! Lite snopet men roligt var ocksa att vara nyfunna vanner fran Byron (Sofie & Camilla) hade intagit samma hostel som oss har i Noosa. Blir lite som folja John har man stoter liksom pa manniskor fran stallen tidagare i resan som ocksa ska ta sig uppfor ostkusten.

Dagens, nar en kille i fjorton ars aldern gar forbi ett gang tjejer som solar topless. Jag och Jenny kunde inte halla oss for skratt, ni kan ju tanka er vad han hade for min. haha!